دور منصات التواصل الاجتماعي للأندية الرياضية في الحد من التعصب الرياضي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير بجامعة الملك فيصل

المستخلص

  هدفت الدراسة إلى معرفة دور منصات التواصل الاجتماعي للأندية الرياضية في الحد من التعصب الرياضي، واعتمدت الباحثة على المنهج المسحي باستخدام أداة الاستبيان في جمع المعلومات من عينة قوامها (3875) مفردة من المجتمع السعودي بعمر (18) سنة فأكثر ممن يستخدمون مواقع التواصل الاجتماعي، وتم اختيار العينة متعددة المراحل بأسلوب المسح.
  وتوصلت الدراسة إلى أنه:
- توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين حجم وأشكال استخدام السعوديين لمنصات التواصل الاجتماعي للأندية الرياضية ومستوى تعصبهم الرياضي.
- توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الاعتماد على منصات التواصل الاجتماعي في نبذ التعصب والسمات الديموغرافية.
 وتمثلت أُهم نتائج الدراسة بالتالي:
  تعتبر منصات التواصل الاجتماعي أداة قوية في نشر الأخبار والمعلومات؛ ولذلك يجب أن تكون هذه المنصات حيادية وغير متحيزة. ويجب أن يكتفى بها بنقل الأخبار والمعلومات بطريقة محايدة، دون أن تؤثر في سلوك الجمهور سلبيا.
  يعتبر التعصب الرياضي من أبرز المشاكل التي تواجهها منصات التواصل الاجتماعي، فعندما يتم نشر الأخبار الرياضية بشكل يفضل فريقا معينا على آخر أو عندما يتم التركيز على جوانب سلبية فقط، فإن ذلك يؤدي إلى تأثير سلبي على سلوك المشاهدين وميولهم الرياضية.
  يجب على منصات التواصل الاجتماعي أن تتحلى بالمهنية والحيادية في نشر الأخبار الرياضية. ويجب عليها أن تقدم معلومات محايدة وشاملة عن جميع الأحداث والفرق الرياضية، دون التفضيل لأي طرف على آخر.
The study aimed to find out the role of social media platforms for sports clubs in reducing sports fanaticism. The researcher relied on the survey method using the questionnaire tool to collect information from a sample of (3875) individuals from Saudi society aged (18) years and over who use social networking sites.
Multistage sampling using survey method.
The study found that:
- There is a statistically significant correlation between the volume and forms of Saudis’ use of social media platforms for sports clubs and the level of their sports fanaticism.
- There is a statistically significant correlation between reliance on social media platforms to reject intolerance and demographic characteristics
The most important results of the study were as follows:

Social media platforms are a powerful tool in disseminating news and information, and therefore these platforms must be neutral and unbiased. It should be sufficient to convey news and information in a neutral manner, without negatively affecting the behavior of the public.
Sports fanaticism is one of the most prominent problems faced by social media platforms. When sports news is published in a way that favors a particular team over another, or when it focuses only on negative aspects, this leads to a negative impact on viewers’ behavior and sporting inclinations.
Social media platforms must be professional and impartial in publishing sports news. It must provide impartial and comprehensive information about all sporting events and teams, without favoring any party over another.

الكلمات الرئيسية