الصحافة العلمية في ضوء التأهيل الإعلامي الأكاديمي بالجامعات المصرية

المؤلفون

المستخلص

   هدف البحث إلى تحديد مدى مواكبة التأهيل الأكاديمي للدور المسند إلى الصحافة العلمية والصحافة العلمية الرقمية. اعتمد البحث على منهجية المسح الإعلامي. تكونت العينة من (78) مفردة من الأكاديميين المتخصصين في الصحافة والإعلام بالجامعات المصرية. أوضحت النتائج أن الأكاديميين اتفقوا على ما يلي: لا توجد برامج للصحافة العلمية ضمن أنظمة التأهيل الأكاديمي، ولكن يتم تدريسها ضمن برامج الصحافة المتخصصة، أن الصحافة العلمية الرقمية في طريقها إلى الازدهار وإيجاد مساحة لها على منصات الإعلام الرقمي بشكل حيوي، وأصبحت أكثر ازدهارًا من الصحافة العلمية الورقية.
 
 
 
  The research aims to determine the extent of keeping up with the academic qualification of the role assigned to science journalism and digital science journalism. The research adopted the media survey methodology. The sample consisted of (78) unite from academics specialized in journalism and mass communication in the Egyptian universities. The results showed that the academics agreed on the following: There are no programs for science journalism within academic qualification systems, but they are taught within specialized journalism. The digital science journalism is on the way to prosperity and creating a space for it on the digital media platforms dynamically, and it has become more prosperous than the science journalism.
 

الكلمات الرئيسية